Strona główna
Poradnik
Tutaj jesteś

Jak olej 10W-40 sprawdza się w ekstremalnie wysokich i niskich temperaturach?

22 marca 2024 Jak olej 10W-40


Do jednych z najczęściej wykorzystywanych olejów samochodowych w naszym kraju bez wątpienia należy olej silnikowy 10 w 40, dlatego też wiele osób zastanawia się, jak ten olej radzi sobie w wyjątkowo niskich i wysokich temperaturach. Postanowiliśmy więc zgłębić dokładnie ten temat i nasze spostrzeżenia zaprezentować ci w formie skróconego poradnika. W ten sposób poświęcając zaledwie kilka minut zrozumiesz, jak czytać oznaczenia na olejach silnikowych i w jaki sposób odnoszą się one do temperatury otoczenia.

Patrząc na oznaczenie oleju silnikowego, takie jak 10W40 można łatwo zauważyć, że składa się ono z dwóch liczb rozdzielonych literą W. Owa litera pochodzi od angielskiego słowa Winter, znaczącego po prostu zima. Dlatego też pierwsza liczba w oznaczeniu oleju odnosi się do temperatury pracy w okresie zimowym, a druga w letnim. Mogłoby się więc wydawać, że olej 10W40 może pracować przy 10 stopniach Celsjusza w zimie i 40 stopniach Celsjusza w lecie. To by jednak było za proste. Liczby te nie wskazują bezpośrednio na temperaturę, a na klasę lepkości. Ułatwieniem jest za to fakt, że im niższa liczba wskazująca na klasę lepkości w zimie, tym olej jest bardziej odporny na niskie temperatury, a im wyższa liczba wskazująca na klasę lepkości w lecie, tym olej jest bardziej odporny na wysokie temperatury.

W przypadku opisywanego oleju silnikowego 10W40 zakres temperatur, w jakich olej ten może sprawnie pracować mieści się w zakresie od około -25 stopni Celsjusza do około 40 stopni Celsjusza. Jest to więc zakres, który niemal idealnie odpowiada maksymalnym wahaniom temperatury, jakie możemy zaobserwować w naszym kraju. Co prawda rzadko zdarza się, że mrozy w Polsce są aż tak siarczyste, a lato tak upalne, ale pewien zapas tego zakresu jest pożądany.

Jednak co jeśli temperatura z zimie spadnie jeszcze mocniej lub jeśli w lecie pojawią się wyjątkowo duże upały. W przypadku zimy może pojawić się problem z odpaleniem silnika, jeśli samochód stał przez dłuższy czas na świeżym powietrzu. Może się tak stać, ponieważ w ekstremalnie niskich temperaturach olej zgęstnieje, przez co rozruch silnika będzie wymagał większej siły. Jeśli z kolei w lecie temperatura wzrośnie powyżej 40 stopni Celsjusza, to olej 10W40 może mieć zbyt niską lepkość i niewystarczająco dobrze chronić metalowe elementy przed zużyciem w wyniku tarcia.

Materiał zewnętrzny

simradio

Redakcja simradio.pl to grupa specjalistów z zakresu Biznesu, nauki, natury, marketingu. Sprawdź co dla ciebie przygotowaliśmy.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

tatuaż koliber

Co oznacza tatuaż koliber?

28 czerwca 2024

Jak zorganizować góralskie wesele krok po kroku
Materace dla dzieci

Jesteś zainteresowany reklamą?

Materace dla dzieci